Hollósi Frigyes evezős, úszó, edző, sportvezető (†1979)Tovább
Adalékok a Kerkai-ügyhöz, a KALOT-mozgalomhoz és Szekfű Gyula moszkvai nagyköveti tevékenységéhez
A forrásközlés adalékul szolgál a Kerkai-ügyhöz, a KALOT-mozgalomhoz (Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testülete) és Szekfű Gyula moszkvai nagyköveti tevékenységéhez is. Kerkai Jenő vizsgálati anyaga az Állambiztonsági Szolgálatok Történeti Levéltárában a 3.1.9.V-109168. számú jelzet alatt található. A dokumentumban hetven oldalon keresztül olvashatunk az egyház és az állam viszonyának alakulásáról hazai és nemzetközi szinten, továbbá Kerkai Jenő tevékenységéről és megfigyeléséről. Az alább közölt három oldal e jelentés része, melyet mai helyesírással és nyelvhelyességgel közlünk. Elöljáróban fontos kiemelni, hogy a korszakból származó iratok nagy része manipulatív, emiatt mindenképpen fenntartásokkal kell kezelni azokat.
A három oldal terjedelmű jelentést Kovács Géza az Államvédelmi Hatóság főhadnagya írta a Kerkai Jenőre[1] ráállított „Márton” fedőnevű ügynök addig keletkezett beszámolóinak a felhasználásával. Ezen jelentés röviden összefoglalja a Kerkaiék által alapított mozgalom és párt – 1945 áprilisától Demokrata Néppárt – történetét, milyen kulcsszereplői voltak a tevékenységüknek, valamint azt, hogy hogyan vált illegális mozgalommá a hatalom szemében, és hogy próbálták meg teljesen felszámolni azt.
A KALOT-mozgalmat[2] Kerkai Jenő és Nagy Töhötöm[3] alapították, a vezetők pedig négy pontban határozták meg a céljaikat: „Krisztusibb embert! Műveltebb falut! Életerős népet! Önérzetes magyart!” Tulajdonképpen már e jelszavak is világosan reprezentálták, hogy miért is lehetett a mozgalom a regnáló hatalom útjában. A mozgalom célja természetesen nem merült ki ennyiben, ugyanis modus vivendit akartak kialakítani a római és az egyre inkább a kommunisták kezébe kerülő államhatalom között.[4] Azt a keleti (ortodox) egyházat kívánták partnerül megnyerni, melyet a Szovjetunió is fel akart használni a saját céljaira, és hatalmának megszilárdítására.[5]
Kerkai Jenő
Forrás: Új Ember, 1992. 29. sz. 4.
Nagy páter emlékirataiban olvashatjuk, hogy a KALOT-mozgalom eredeti célkitűzése nem volt más, mint egy „általános parasztmozgalom” elindítása, amelyet szociális reformok által kívántak elérni – ezzel megtéve a parasztságot a mozgalom bázisának. A nagy szociális reform alapja a parasztság számára biztosított szövetkezeti földbérlet lett volna, amely a kialakult földéhségre is egyfajta válaszlépésként kínálkozott.[6] A mozgalom, továbbá a Demokrata Néppárt e cél miatt veszélyt jelentett a kiépülő államhatalom számára is. Meglátásunk szerint ez volt az egyik fő oka annak, hogy a mozgalmat el kívánták fojtani. Túl nagy támogatóbázisuk volt már: a KALOT-nak 97 600 rendes és 150 000 pártoló tagja volt 1939-ben[7] – és ez a szám még tovább növekedett. Célkitűzéseik jelentős részét megvalósíthatónak vélték, azokkal jobb életkörülményeket kívántak teremteni a paraszti néprétegek számára. Ezen törekvések, valamint a korábban említett modus vivendi kialakítására való hajlam túlságosan veszélyes volt nemzetközi és hazai szinten is. Megállapítható tehát, hogy a KALOT a legsikeresebb hálózati katolikus hivatásrendi mozgalmak[8] egyike volt.[9]
Az ekkor moszkvai nagykövetként tevékenykedő Szekfű Gyula[10] neve is felmerült a vizsgálat során, akinek 1945 utáni tevékenysége megítéléséről viszonylag keveset olvashatunk.[11] Lázár György 1998-ban kiadott Szekfű Gyula követ és a moszkvai magyar követség jelentései (1946–1948) címen megjelent forrásgyűjteménye kiválóan összefoglalja a neves történész nagyköveti tevékenységét. Az általunk közölt vizsgálati anyag is igazolja, hogy Szekfű Gyula moszkvai nagykövetként egyrészt igen sokat tudott a kormánypárt tevékenységéről, másrészt pedig, ha kellett, akkor a háttérben mozgatta a szálakat, mint például Kerkai Jenő és a KALOT-mozgalom esetében, amelynek egyébként titkos tagja volt.
Szekfű Gyula
Szekfű Gyula moszkvai tevékenysége nem elhanyagolható tényező, akkor sem, ha az életpályáját vizsgáljuk. Főként az, hogy miként vált a Horthy-korszak ideológusából a következő rendszer kiszolgálójává, egyben haszonélvezőjévé, továbbá milyen hasonlóságokat találhatunk a két világháború közötti időszakra vonatkozó tevékenységével összefüggésben. Úgy tűnik, Szekfű Gyula tudatosan készült az „oldalváltásra”, amikor felismerte azt, hogy a Horthy-érának leáldozott. Szakmailag is egyfajta átmenekítés figyelhető meg nála. Az 1930-as években indult meg a Magyar Nemzet című napilap, melyben Szekfű tekintélyes mennyiségű cikkét publikálta. A napilap egyik fő feladatának az alkotmányosság, a demokrácia, és a német behatolási törekvésekkel szembeni harcot tekintette. Ennek a napilapnak a hasábjain jelent meg a Valahol utat vesztettünk cikksorozata is, amely már átvezet Szekfű Gyula háború utáni munkásságához. Ugyanez jelenik majd meg az 1947-ben kiadott, a Forradalom után című könyvében is.[12] Ennek a cikksorozatnak az egyik fő kérdése: mi az oka a magyarság 19–20. századi útvesztésének, a háborús helyzetnek, a középosztály szétesésének és a csőcselék fenyegető uralmának? Mi is a fő ok? Szekfű Gyula szerint az állam korlátlan hatalmának előtérbe kerülése, illetve a személyes szabadság elfojtása. Erre megoldást is kínált, ez pedig nem más, mint a szabadság megtestesítői – Eötvös József, Szalay László, Lukács Béla és Móricz Zsigmond, azaz a centralisták – által szorgalmazott szabad közösségek rendszerének létrejötte. [13]
Miután kinevezik moszkvai nagykövetté, állást foglalt a korszak demokráciájáról szóló vitájában is. Supka Géza[14] folyóiratában, a Világban jelent meg egy cikksorozata, amelyben lényegében az egyenlőségen alapuló népi demokrácia sok tekintetben jogos követelményeit elismeri, ám alapvetően a francia forradalom gironde-ja által megfogalmazott és a szabadságra építő polgári demokráciát tartja a legjobbnak. 1955-ben megjelenő utolsó történeti munkáinak egyikét fontos kiemelni, ez pedig nem más, mint Az értelmiség átállása a felszabadulás idején, melyben a két világháború közötti útvesztés, fokozatos jobbratolódás okait vizsgálja.[15]
Ezek fényében felmerül a kérdés: támadható azzal, hogy politikai pálforduláson ment keresztül? Úgy vélekedett, hogy nem az ő nézetei változtak meg, hanem az őt körülvevő világ nem tudta követni azokat a téziseket, amelyeket Három nemzedékben megfogalmazott. Meg volt győződve arról, hogy ő képviseli a magyar múlt valósásos értékeit, és magát a két világháború között mint meghurcolt független tudóst látta.[16]
Ezek ismertetése elengedhetetlen ahhoz, hogy az alábbiakban közölt jelentésrészletet kontextusában láthassuk. Egyrészt, hogy a mozgalomnak miért volt rendkívül fontos szerepe, egyáltalán miért lehetett útjában a kormányzatnak és a Szovjetuniónak. Valamint, hogy Szekfű Gyula nem csak a szovjet hadifogságba esett magyarok hazajutását intézte moszkvai nagykövetként, hanem kiszolgálta a szovjet típusú rendszert is. Amelyre, ahogyan fentebb is utaltunk rá, már akkor tudatosan készült, amikor a Horthy-korszak államrendszere felbomlóban volt.
Dokumentum
1.
Jelentés
Budapest, 1952 június 4.
Kerkai Jenő volt jezsuita pap /1904 Kerkaujfalu, anyja: Németh Teréz/ elitélt ügyében folyamatosan az ügynöki bizalmas nyomozás során Márton fedőnevű ügynöknek az alábbiakat mondotta el:
Dr. Berecz Imre budapesti ügyvéd /Kerkai sógora/ Eckhardt Tiborral[17] és a nyugatra disszidált volt politikusokkal szoros kapcsolatot tart fenn.
Kerkaiék 1947. évben elhatározták, hogy mozgalmukat a Demokratikus Nép Párt [!] elnevezés alatt indítják el. Mozgalmuknak titkos tagja volt Szekfű Gyula volt moszkvai nagykövet. Szekfű moszkvai állomáshelyéről szigorúan bizalmas jelzésű, jelentésben tájékoztatta a magyar külügyminisztériumot, a szovjet kormány minisztériumában /külügy m./ szolgálatot teljesítő Dekánászov nevű előadóval folytatott beszélgetéséről, amely Kerkaiék mozgalmára vonatkozóan kedvező volt. Dekánászov nevű előadó úgy nyilatkozott abban az időben, hogy Magyar Demokratikus Néppárt békülékeny és a kommunistákkal együtt működni kész, s ezért rokonszenves a kommunista kormányzat előtt.
Kerkai ezzel elérte célját. Sikerült megtévesztenie korábbi magatartásával a magyarországi szovjet katonai és politikai hatóságokat valódi szándéka felől, amely a mozgalom magában [!] rejtett.
Szekfűnek ezt a jelentését a külügyminisztériumban az egyik tisztviselő /nevét nem említette/ több példányban lemásolta, sokszorosította, majd eljuttatta Mindszentihez [!] és a püspökökhöz, hogy ezeket Kerkaival szemben befolyásolja, és Kerkait a párt alapítási törekvésében elgáncsolja.
Kerkai dr. Bánáss László[18] veszprémi püspökről elmondotta, hogy igen jó bizalmasa volt, és mozgalmát a legmesszebb menőkig támogatta, annyira, hogy Mindszentinél [!] kieszközölte Kerkai részére a párt alapitáshoz szükséges hozzájárulást, illetve engedélyt.
Az engedély birtokában Kerkai haladéktalanul megkezdte a szervezési munkálatokat, amelynek során a párt elnökének dr. Barankovics Istvánt[19] nyerte meg.
Ettől az időtől fogva Kerkai és Barankovics titkos tárgyalásokat folytattak az angol követtel. Barankovics hetenként egyszer találkozott az angol követtel, és ilyen esetekben a Kerkai által szerzett, a kommunizmusra kompromittáló adatokat szolgáltatott ki.
A választások alkalmával Meggyesi Sándor,[20] a KALOT mozgalom érdi főiskolájának igazgatója, továbbá Farkas György[21] és Ugrin /Uhrin/ József [22] endrődi lakos, voltak, akik részt vettek a választások előtti munkálatokban. Kerkai utasítására a püspöki irodák igazgatóit keresték fel, akik mindannyian Kerkai személyes barátai és támogatói voltak. Így a maguk részéről az egyházi szerveket azonnal munkába állították és az alsópapság részéről nyújtott támogatás révén a választást előkészítették.
Kerkai a választások ideje alatt 30 képviselő bejutásával számolt. Meglepetés volt számára az, hogy a választási eredmény 60 képviselőt hozott ki a javukra.
Kerkai számolt azzal, hogy a pártot feloszlatják a parlamenti működése és magatartása miatt. Kerkainak ez titkos gondolata volt. Örült annak, hogy az angolszászok politikailag kihasználják és a kommunisták elleni harcban fölhasználják.
A párt parlamenti megalakulása után és működése folyamán Kerkait az amerikaiak, Barankovicsot pedig az angolok irányították a háttérből.
Kerkai elmondotta, hogy 1946. évben a mozgalom fennállásának évfordulója alkalmával /10 éves évford./ Budapesten rendezett ünnepségen, melyen a központi zászlószentelés is volt, 20.000 tag vett részt. A mozgalom ekkor kb. 200.000 beszervezett tagra szélesült. 1.500 helyi sejtje volt /plébániák/ amelyekhez még plébániák leányegyházai /filiálék/ is csatlakoztak, főleg a Dunántúlon, ahol a mozgalom a legerősebb volt, mint Sopron, Moson [!], Vas, Veszprém, Zala és Fejér vármegyékben.
Kerkai elmondotta, hogy a jubileumi ünnepségek után történt az, hogy a budapesti Oktogon téren az egyik ház padlásából a téren álló szovjet katonatisztet egy cserkészruhába öltözött parasztlegény agyonlőtte. Ez volt az ok amiért a KALOT mozgalmat a szovjet városparancsnokság rendeletére azonnal feloszlatták.
A magyar államvezetők előtt Bánáss László dr. püspök és páter Jánosi[23] jártak közbe, hogy a KALOT-ot megmentsék. Ígéretet kaptak, hogy új elnevezés alatt, de Kerkai nélkül, kizárólag hitbuzgalmi alapon tovább vihetik a KALOT-ot. Az új alapszabályokat benyújtották, de jóváhagyást az ígéret ellenére sem kaptak. Ezért elhatározták, hogy a föld alá rejtik a KALOT-ot olyan formában, hogy jól rejtve legyen az „Egyházközösségi Ifjúsági Szakosztály’’ elnevezés alatt, amely majd tovább fogja a harcot folytatni a kommunizmus ellen.
A KALOT mozgalom zászlóját a monori római katolikus templom szószéke mellett a falba süllyesztve helyezték el. A plébános fogadalommal vállalta megőrzését a rendszer bukásáig.
1948 év végéig működött így továbbra is illegálisan a KALOT. Kerkai érezte, hogy körülötte is szorul a hurok.
Az egész mozgalmat a föld alá süllyesztette és a mozgalom hivatásos vezetőivel, valamint szervezőivel folytatott megbeszéléseiken a jövőre vonatkozó utasításait kiadta, amelyek a kommunista rendszer és a kommunizmus elleni további küzdelmet foglalta magában. Így tervbe vették a munkatervek végrehajtásának késleltetését, szabotázs akciók végrehajtását, ilyenekre való reá hatást és sugalmazást.
Kerkai bízott amerikai követségi kapcsolataiban és azok védelmében. Letartóztatása előtt főleg mozgalmának világi vezetőivel és a magyarországi jezsuiták jelentős személyeivel páter Borbély[24] tartományi főnökkel, valamint ennek utódával páter Csávossyval[25], páter Hunya[26], páter Kollár[27], jezsuitákkal össze beszélve, meghatározták és megállapodtak védelmi taktikájukban a rendészeti hatóságok várható nyomozásával szemben, vagyis összebeszéltek, hogy ki mit fog vallani.
Megjegyzés
Kerkai elkezdte ismertetni ügynökünknek a magyarországi jezsuita szervezkedést és a KALOT mozgalom célkitűzéseit, valamint illegális munkáját.
Az ügynököt kioktattam óvatosságra figyelmeztettem és szempontokkal láttam el.
Kerkai a pünkösdi ünnepek előtt sokat imádkozott, és keveset beszélt; így az ügynök két találkozón keresztül jelentést nem tudott hozni.
Kovács Géza
áv. fhdgy.
Az irat jelzete: HU-ÁBTL-3.1.9.V-109168. Eredeti, gépelt.
[1] Kerkai Jenő (1904–1970) jezsuita szerzetes, a KALOT mozgalom alapítója és szervezője.
[2] A KALOT mozgalom, azaz a Katolikus Agrárifjúsági Legényegyletek Országos Testülete, Kerkai Jenő által alapított civil szerveződés.
[3] Nagy Töhötöm Sándor (1908–1979) jezsuita szerzetes, szervező, szabadkőműves, közíró.
[4] Petrás Éva: „Álarcok mögött” Nagy Töhötöm életei. Századok, 2015. 1. sz. 203–212., 209–210.
[5] Balogh Margit: Kerkai Jenő, a kisatya. Rubicon, 2016. 2. sz. 48–51. 50.
[6] Lásd a jelentés itt nem közölt részét: HU-ÁBTL-3.1.9.V-109168.
[7] Bertalan Péter: Hálózatok a 20. századi katolikus egyházban. Humán Innovációs Szemle, 2023. 2. sz. 114–121., 117.
[8] Ide tartozik még a KALÁSZ (Katolikus Asszonyok és Lányok Szövetsége), EMSZO (Egyházközösségi Munkásszakosztályok), DLN (Katolikus Dolgozó Leányok és Nők Országos Szövetsége), KIOE (Katolikus Ifjak Országos Egyesülete), ezek egymással együttműködtek.
[9] Bertalan: i. m. 117.
[10] Szekfű Gyula (1883–1955) a Horthy-korszak egyik legjelentősebb történésze, majd 1945 után moszkvai nagykövet.
[11] Maga a dosszié 1952-ből származik, de a vizsgálati anyag/jelentés korábbi, 1947-es eseményeket is érint, amelyek Szekfű Gyula moszkvai tartózkodása idején keletkeztek.
[12] Erős Vilmos: Szekfű Gyula és ami utána következik. Valóság, 2015. 1. sz. 16.
[13] Szekfű Gyula: Forradalom után. Budapest, 1983. 23.
[14] Supka Géza (1883–1956) régész, író, művészettörténész
[15] Erős: i. m. 16.
[16] Dénes Iván Zoltán: Szekfű Gyula. Bp., 2001. 28.
[17] Eckhardt Tibor (1888–1972) kisgazdapárti politikus, a két világháború közötti Magyarország egyik meghatározó alakja, 1940-ben az Egyesült Államokba távozott, hogy az angolszász hatalmakkal való kapcsolatépítésen dolgozzon, a háború után pedig ott is maradt, soha nem tért haza.
[18] Bánáss László (1888–1949) katolikus pap, veszprémi püspök, az Ideiglenes Nemzetgyűlés tagja volt, valamint részt vett a fasisztaellenes nagygyűlésen is 1944-ben.
[19] Barankovics István (1906–1974) hírlapíró és szerkesztő (Az Ország Útja, Kis Ujság, Magyar Nemzet, Hazánk) Magyar Demokrata Néppárt elnöke. 1951-ben az Egyesült Államokba emigrált.
[20] Meggyesi Sándor (1901–1980) pedagógus, író, Kerkai Jenő és Nagy Töhötöm legközelebbi munkatársa.
[21] Farkas György (1908–1991) jogász, a KALOT Katolikus Népfőiskolai Mozgalom ügyvezető igazgatója, a Demokrata Néppárt országgyűlési képviselője.
[22] Ugrin József (1910–1993) KALOT egyik főszervezője, a Demokrata Néppárt országgyűlési képviselője, színész.
[23] Jánosi József (1898–1965) jezsuita szerzetes, filozófus, egyetemi tanár, egyházi tanácsadója és alakítója a Demokrata Néppártnak.
[24] Borbély István (1903–1987) a jezsuita rend tartományfőnöke. A kommunista hatalomátvétel után emigrációba kényszerült, de továbbra is segítette a jezsuitákat.
[25] Csávossy Elemér (1883–1972) jezsuita szerzetes, a jezsuita rend magyarországi tartományfőnöke.
[26] Hunya Dániel (1900–1957) jezsuita szerzetes, a Szeged-Csanádi egyházmegye 1930-ban alapított szemináriumának a lelki vezetője.
[27] Kollár Ferenc (1912–1978) jezsuita szerzetes, a kommunisták által már betiltott rend tartományfőnöke volt az 1950-es években.
Ezen a napon történt február 18.
I. világháború: Nagyerejű német támadás Ukrajnában a oroszok ellen, a Breszt-Litovszki fegyverszünet lejárta után.Tovább
Clyde Tombaugh a Lowell Obszervatóriumban azonosította a Naprendszer akkor 9. bolygóját a Plutot.Tovább
A japánok által megszállt Mandzsúriában kikiáltják Mandzsukuo függetlenségét.Tovább
Miloš Forman cseh-amerikai filmrendezőTovább
- 1 / 2
- >
Magunkról
A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.
Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.
Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!
A Szerkesztőség
Szerzőink figyelmébe ajánljuk jelzetelési és hivatkozási útmutatónkat, amely megegyezik a Levéltári Közleményekével.
Beköszöntő
Tisztelt Olvasók!
Megjelent az ArchívNet 2025. évi első száma. Friss lapszámunkban az 1940-es, 1950-es évek változásaihoz kapcsolódó forrásismertetések olvashatók. Ezek a változások, fordulatok mind kötődnek a magyarországi politikai változásokhoz: személyes sorsok alakulását befolyásolhatták. Legyen szó akár helyi katolikus szervezőmunkáról vagy éppen egy-egy megszervezett ünnepségről az 1941-ben Magyarország által visszaszerzett területen.
Az időrendet tekintve Gorzás Benjámin (doktorandusz, Károli Gáspár Református Egyetem) írása mutatja be a legkorábbi eseménysort, igaz ennek az előzményei korábbra nyúlnak vissza. Három forrás segítségével világítja meg, hogy a Vitézi Rend Zrínyi Csoportja miként igyekezett létrehozni, majd ápolni Zrínyi Miklósnak, a hadvezérnek és költőnek az emlékét. A kultuszteremtéshez az is löketet adott, hogy 1941 áprilisában Magyarország visszafoglalta a Muraközt is: így a Zrínyi-család szempontjából kiemelt jelentőségű településeken – Csáktornyán és Szentilonán – is lehetett rendezvényeket szervezni.
Sulák Péter (doktorandusz, Pázmány Péter Katolikus Egyetem) forrásismertetésében az 1945-öt követő politikai átalakulások helyi lenyomata jelenik meg. 1948-ban Magyarországon végbement a látható politikai fordulat, egyben zajlott az 1947-ben meghirdetett Boldogasszony-év is. A feszült politikai légkör rányomta a bélyegét az egyházak (jelen esetben a római katolikus) életére. A publikált dokumentum arról számol be, hogy az MDP helyi pártszervezete miként áll hozzá, illetve miként „koordinálta” Jászapátiban a Mária-napi ünnepséget.
Szintén a római katolikus egyház és a kommunisták kezébe került államhatalom viszonyához kapcsolódóan mutat be forrást Purcsi Adrienn (doktorandusz, Károli Gáspár Református Egyetem), aki egy állambiztonsági jelentéséből mutat be egy részletet. A közölt részlet második világháború előtti gyökerekkel rendelkező KALOT mozgalom miként lehetetlenült el 1945-öt követően. A jelentés főszereplője Kerkai Jenő, a KALOT egyik főszervezője, azonban feltűnik benne cselekvő aktorként Szekfű Gyula is, aki moszkvai nagykövetként próbált a KALOT, illetve – tágabban értve – a Demokrata Néppárt ügyében eljárni.
Mindszenty József alakja az előző két ismertetésben is felsejlik (a Mária-évet Magyarországon ő hirdette meg esztergomi érsekként, és szintén ő volt az, aki Kerkaitól megvonta a támogatását a pártalapítás esetében). Deák András Miklós (történész, nyugalmazott diplomata) ismertetésben Mindszenty ugyanakkor a főszereplő, aki az 1956. évi forradalom és szabadságharc leverése utáni instabil időszakban keresett menedéket a budapesti amerikai nagykövetségen. A két szuperhatalmat, a menedéket biztosító Egyesült Államokat és a Magyarországot megszálló Szovjetuniót is foglalkoztatta Mindszenty helyzete. Előbbieket többek között azért – mint az ismertetésből kiderül, hogy Mindszenty megérti-e, hogy számára nem politikai, hanem humanitárius menedéket nyújtottak.
Az idei első számunkban publikáló szerzőinknek köszönjük a kéziratokat, felhívjuk egyben leendő szerzőink figyelmét, hogy az ArchívNet idei számaiba továbbra is várjuk a huszadik századi forrásokat ismertető írásokat gazdaság-, intézmény-, hely-, politika- és társadalomtörténeti témákban.
Budapest, 2025. február 14.
Miklós Dániel
főszerkesztő