Megkezdődik Verdunnél az I. világháború legvéresebb csatája.Tovább
Jávor Pál levelei az emigrációból
Arról beszélgetve, hogy hogyan érezte magát az Egyesült Államokban, Jávor egy hasonlatot mondott, melyet azoknak szokott válaszolni, akik hasonló kérdést intéznek hozzá. Jávor hasonlata a következő volt: „Ha Budapesten felvinnék a legmagasabb épület tetejére (New York palota, vagy az OTI székház), és onnan ledobnák, nem érezné magát annyira megütve, mint amikor New Yorkban az utcán nekiütődik a könyöke egy amerikai állampolgárhoz."
Bevezetés
Jávor Pál életútja kétségkívül talán az egyik leginkább sorsfordulókban bővelkedő az ismert magyar színészek között. Színészi karrierje és magánélete - melyre a két világháború közötti bulvársajtó is érthető okokból kiemelt figyelmet fordított - számos megpróbáltatáson és sikeres időszakon ment keresztül. A mai magyar társadalom azon nagy színészi generáció tagjai között tartja számon, aki szerepeivel, legendás színházi és filmbeli alakításaival jelentős nyomot hagyott a színészvilágban és a köztudatban egyaránt. Munkásságával és karrierjével számos cikk, tanulmány foglalkozott. Egyik első, átfogó munkának Bános Tibor 1978-ban napvilágot látott életrajzi kötetét említhetjük, amelyben a szerző kísérletet tett a hányatott sorsú színész életútjának
. Mindezen túl, pótolhatatlan forrásértékű munkának tekinthetjük magának Jávor Pálnak a visszaemlékezését, amely nem más, mint egy háborús napló, és a második világháború alatt elszenvedett borzalmak hű tükörképét tárja az olvasó . Mindez ideig azonban levéltári forrásokra épülő életút-bemutatás nem látott napvilágot.![]() |
Jávor Pál az Életre ítéltek! című filmben. |
Dokumentum válogatásunkban bemutatjuk Jávor Pál 1957-es hazatérésének korántsem szokványos körülményeit. A levelek, melyeket 1956 végén és 1957 folyamán írt a washingtoni magyar követségnek, pontos képét adják a színészlegendában végbemenő folyamatoknak. Jávor Pál hazatérésének ügye természetszerűleg más minisztériumokhoz is eljutott, köztük a Művelődési Minisztériumhoz, amely mutatja, hogy a külügy folyamatos információkkal látta el a színházi ügyekben illetékes kormányzati szervet. A leveleken keresztül bepillantást nyerhetünk az utazást behálózó politikai kérdésekbe, a személyes, emberi kapcsolatokba és ellentétekbe, melyek egy olyan időszakban keletkeztek, amikor az amerikai emigráció kulturális életében is szerepet vállaló Jávor újra az érdeklődés reflektorfényébe került. Tovább árnyalja az utazás körülményeit és a szervezés viszontagságait, hogy az 1956-os magyar forradalom leverését követően a magyar külügy rendkívüli óvatossággal és precizitással kezelte a Jávor-ügyet. Minden bizonnyal a Kádár-kormánynak sem állt módjában Jávor hazautazási szándékát a széles közvélemény elé tárni - maga Jávor is külön kérte, hogy érkezésekor ne fogadja őt küldöttség. A dokumentumokból egyértelműen kitűnik, hogy Jávor Pál hazautazásának ügye a magyar külügy számára e rendkívül kritikus időszakban, a magyar-amerikai kapcsolatok feszültséggel teljes éveiben mégis fontos volt, hiszen a magyar hatóságok rajta keresztül némi információhoz jutottak a Kádár rendszerrel szemben álló amerikai magyar emigráció szervezkedéseiről. Kétségkívül tovább árnyalja a képet, hogy a levélváltások ideje alatt zajlottak a magyar kérdés kivizsgálására létrehozott ENSZ Ötös Bizottsága tanúkihallgatásai New York-ban és több európai nagyvárosban. A tanúkihallgatások után elkészült a bizottság alapos jelentése.
A dokumentumok sorai között mindkét fél részéről „kiolvasható" a rendkívüli óvatosság és megfontoltság. Természetesen a levélváltások több esetben nem mentesek a személyes véleményektől és indulatoktól sem. Forrásválogatásunk Jávor Pál 1957-es hazatérését előkészítő levelezését mutatja be, amely így is nagy terjedelemben maradt fenn a követségi dokumentumok között és elmondható, hogy egy rövid időszakot leszámítva ezeket a hónapokat a gyakori, egymást követő levélváltás jellemezte. A külügyi dokumentumokon kívül két olyan forrást is közlünk, amely a Művelődési Minisztérium, azon belül is Aczél György iratai között találhatók, és egyes elemeiben kiegészítik az üggyel kapcsolatos információkat. Bevezetőnkben nem hagyhatjuk figyelmen kívül Jávor Pál második világháború előtt befutott magyarországi karrierjének rövid bemutatását sem. A levelek a washingtoni magyar követség szigorúan titkos dokumentumai között találhatók, hiszen a leveleket nagyrészt a követség ideiglenes ügyvivőjéhez, Zádor Tiborhoz címezték. A fennmaradt forrásokból az is kitűnik, hogy a követség munkatársainak kulcsszerep jutott a Jávor-ügy igen óvatos, kifinomult kezelésében. Ebben az időszakban elsődlegesen a követség ügyvivője és titkárai álltak vele rendszeres kapcsolatban, akik a központtól (Budapestről) kapott instrukciók alapján kezelték az ügyet. Az itt közölt Jávor-levelek most jelennek meg először a nyilvánosság előtt.
Színészi karrierje
Jávor Pál egy elszegényedett pomerániai nemesi családból származott, 1902. január 31-én született Aradon Jermann Pál néven. Születésekor az édesapa 53, az édesanya alig 17 esztendős. A szülők ekkor még nem házasok, így Jávor keresztlevelére vezetéknévként - édesanyja után - a Spannenberger név kerül. A szülők házasságkötése után, Pali fiukat is megilleti a Jermann név. Az egyházi anyakönyvbe hármas keresztnévvel jegyezték be: Pál Gusztáv Albert. Az édesapa az Arad Vármegyei Gazdasági Egyesület pénztárosa, akinek halálakor a három fiával egyedül maradt édesanya gyümölcsüzletet nyit, hogy gyermekeit taníttatni tudja. Pál az aradi reállíceumba jár, majd tanulmányait szülővárosától távol, Szombathelyen fejezi be.
Jávor Pál színművész egy dunai hajón, háttérben a Lánchíd (1940) |
Iskolai tanulmányai befejezése után az Aradi Hírlapnál újságíró gyakornok, ennek ellenére a lapnál nincs írásos nyoma munkásságának. Ezalatt egyre jobban érlelődik benne a gondolat, hogy színészi karriert épít magának, bár bevallja, ennek ő sem igazán látta az okát. Életének egyik minden bizonnyal meghatározó fordulópontja az volt, amikor 1919-ben kiutasíttatta magát. Életének ezen időszakára így emlékezett vissza: „Aradról, ahol szüleimmel éltem, 1919-ben kiutasíttattam magam. Azért volt erre szükség, mert egy fillérem sem volt, és az, akit Romániából kiutasítottak, az államtól ingyen vasúti jegyet kapott oda, ahová utazni akart. Én, aki akkor újságírótanonc voltam, Dániába akartam eljutni, hogy ott a Nordisk Filmtársaságnál szerezzek filmszínészi szerződést. Ma sem tudom, hogy miért akartam filmszínész lenni, hiszen erre a mesterségre semmi előképzettségem nem volt, és mindössze csak tizenhét éves voltam." 1919-ben, miután a dániai utazás nem valósult meg, Budapestre került, ahol felvételizett az Országos Színművészeti Akadémiára, de 1920-ban kiesett az akadémiáról, amelynek okai máig ismeretlenek. Tanulmányait az Országos Színészegyesület Színészképző Iskolájában folytatta. A háború utáni nyomorról, a kezdeti évek kíméletlen valóságáról hiteles képet ad visszaemlékezése: „Esténként beosontam a Nemzeti Színházba és a házi színpadon, a függöny alatt aludtam. Ha ez nem sikerült, éjjel egy óráig a Nyugati pályaudvar várótermében egy padon. Egy órakor átmentem a Keletibe, ahonnét háromkor ment az utolsó vonat. Azután gyalog átmentem Kelenföldre az összekötő vasúti hídon keresztül. Itt fejeztem be az éjszakát. Másnap reggel nyolckor ébredtem fel a padon. A pályaudvari vízvezeték csapjából kiömlő vízben megmostam az arcomat, a kezemet, és újból átgyalogoltam Budapestre."
Mindezek ellenére Jávor Pál szívós, kitartó munkával, tele szorgalommal lépeget előre a színészvilágban. Különböző színházaknál, társulatoknál játszik: Szegeden, Székesfehérvárott, továbbá a
, a Pesti Színházban, a Vígszínházban és többek között a Fővárosi Operettszínházban, ahol Kabos Gyulával játszott „A nagy börtön" című darabban. Minden bizonnyal azonban karrierjében az igazi elismertséget akkor érte el, amikor 1935-ben a Nemzeti Színház tagja lett. Jávor Pál ismertsége végül is a filmhez köthető. A mind több és fontosabb szerep, a nőket megbabonázó tekintet a '30-as évek férfiideáljává tette.Sokszor kicsapongó, esetenként italozó életének átalakítójaként érkezik életébe Landesmann Olga, akivel 1934. július 24-én házasságot köt. Jávornak, a kétgyermekes édesanyával való kapcsolat miatt rosszindulatú támadásokat kellett kiállnia, az asszony azonban a budai Kékgolyó utca 10-ben, majd pár év múltán a Pasaréti úton, saját villájukban, otthont teremtett számára.
A második világháború megpróbáltatásai megváltoztatták Jávor Pál életét. A színházaknak a hatósági előírások nyomán az előadásokat követően már fél 10-kor üresen kellett állnia, emiatt a feszített próbák tempója megviselte Jávort, melynek következtében több személyes konfliktusa is támadt. A korszakot felelőssé tevő Jávor Kritikusok és dilettánsok című írásában adott hangot gondolatainak. Véleményét kendőzetlenül fejtette ki az egyre erőteljesen jobbra tolódó politikával szemben, mely a színészvilágot sem kímélte. Olyan színésztársaktól kellett ez időben megválnia, mint például
, akinek a zsidótörvények miatt el kellett hagynia a Nemzeti Színházat. A megpróbáltatások hónapjai azonban csak ezt követően kezdődtek el Jávor Pál és származása miatt üldözött felesége számára. A német csapatok 1944. március 19-ei megszállását követően sikerült megmenekülniük a Gestapo letartóztatásától azzal, hogy vidékre utaznak. Tiltakozásul a letartóztatások és elhurcolások miatt Jávor Pál Budapestre utazott, és Nemzeti Színházbeli öltözőjében összetörte , a Színészkamara elnökének gipszszobrát, amiért fegyelmit kapott, és azonnali hatállyal eltiltották foglalkozásának gyakorlásától, filmjeit betiltották. Az igazán veszedelmes hetek azonban az 1944. október 15-ei nyilas hatalomátvétel után kezdődtek. Először a Sváb-hegyi, a Gestapo által elfoglalt Lomnic-szállóba vitték, ahol kihallgatták, majd ezt követően Székesfehérvárra, Veszprémbe, Körmendre, Sopronkőhidára és végül Németországba vitték. Meghurcolásának krónikáját 1946-ban jelentette meg egy kötetben (Egy színész elmondja). Jávor Pál 1945. július 19-én tért haza a németországi Pfarrkirchenből, és indult újra színészi útjára a Nemzeti Színházban. A sajtó és a közvélemény részéről szereplése, újbóli megjelenése ellentétes érzéseket váltott ki. Jóllehet hazai sikereket is fel tudott mutatni, romániai vendégszereplése után kész tények elé állította a magyar közvéleményt: hosszabb turnéra indul az Amerikai Egyesült Államokba, amit talán még ő sem sejtett: a turné 11 évig fog tartani. Hozzá kell tennünk, hogy Jávort ekkor már közel egy évtizede csábították az államokba, amelyre úgy érezte, most kell válaszolnia. 1946-ban Jávor Pál feleségével együtt elhagyta Magyarországot.
Tartalomjegyzék
Ezen a napon történt február 21.
A rendőrség a KMP vezetői mellett letartóztatta az IOSZ vezetőit is.Tovább
Keresztes-Fischer Ferenc m.kir. belügyminiszter rendeletileg feloszlatja a hungarista Magyar Nemzeti Szocialista Pártot.Tovább
Francis Crick és James D. Watson bejelenti a DNS molekula kettős-spirál szerkezetének felfedezését.Tovább
Fidel Castro kubai elnök minden vállalatot államosít.Tovább
- 1 / 2
- >
Magunkról
A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.
Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.
Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!
A Szerkesztőség
Szerzőink figyelmébe ajánljuk jelzetelési és hivatkozási útmutatónkat, amely megegyezik a Levéltári Közleményekével.
Beköszöntő
Tisztelt Olvasók!
Megjelent az ArchívNet 2025. évi első száma. Friss lapszámunkban az 1940-es, 1950-es évek változásaihoz kapcsolódó forrásismertetések olvashatók. Ezek a változások, fordulatok mind kötődnek a magyarországi politikai változásokhoz: személyes sorsok alakulását befolyásolhatták. Legyen szó akár helyi katolikus szervezőmunkáról vagy éppen egy-egy megszervezett ünnepségről az 1941-ben Magyarország által visszaszerzett területen.
Az időrendet tekintve Gorzás Benjámin (doktorandusz, Károli Gáspár Református Egyetem) írása mutatja be a legkorábbi eseménysort, igaz ennek az előzményei korábbra nyúlnak vissza. Három forrás segítségével világítja meg, hogy a Vitézi Rend Zrínyi Csoportja miként igyekezett létrehozni, majd ápolni Zrínyi Miklósnak, a hadvezérnek és költőnek az emlékét. A kultuszteremtéshez az is löketet adott, hogy 1941 áprilisában Magyarország visszafoglalta a Muraközt is: így a Zrínyi-család szempontjából kiemelt jelentőségű településeken – Csáktornyán és Szentilonán – is lehetett rendezvényeket szervezni.
Sulák Péter (doktorandusz, Pázmány Péter Katolikus Egyetem) forrásismertetésében az 1945-öt követő politikai átalakulások helyi lenyomata jelenik meg. 1948-ban Magyarországon végbement a látható politikai fordulat, egyben zajlott az 1947-ben meghirdetett Boldogasszony-év is. A feszült politikai légkör rányomta a bélyegét az egyházak (jelen esetben a római katolikus) életére. A publikált dokumentum arról számol be, hogy az MDP helyi pártszervezete miként áll hozzá, illetve miként „koordinálta” Jászapátiban a Mária-napi ünnepséget.
Szintén a római katolikus egyház és a kommunisták kezébe került államhatalom viszonyához kapcsolódóan mutat be forrást Purcsi Adrienn (doktorandusz, Károli Gáspár Református Egyetem), aki egy állambiztonsági jelentéséből mutat be egy részletet. A közölt részlet második világháború előtti gyökerekkel rendelkező KALOT mozgalom miként lehetetlenült el 1945-öt követően. A jelentés főszereplője Kerkai Jenő, a KALOT egyik főszervezője, azonban feltűnik benne cselekvő aktorként Szekfű Gyula is, aki moszkvai nagykövetként próbált a KALOT, illetve – tágabban értve – a Demokrata Néppárt ügyében eljárni.
Mindszenty József alakja az előző két ismertetésben is felsejlik (a Mária-évet Magyarországon ő hirdette meg esztergomi érsekként, és szintén ő volt az, aki Kerkaitól megvonta a támogatását a pártalapítás esetében). Deák András Miklós (történész, nyugalmazott diplomata) ismertetésben Mindszenty ugyanakkor a főszereplő, aki az 1956. évi forradalom és szabadságharc leverése utáni instabil időszakban keresett menedéket a budapesti amerikai nagykövetségen. A két szuperhatalmat, a menedéket biztosító Egyesült Államokat és a Magyarországot megszálló Szovjetuniót is foglalkoztatta Mindszenty helyzete. Előbbieket többek között azért – mint az ismertetésből kiderül, hogy Mindszenty megérti-e, hogy számára nem politikai, hanem humanitárius menedéket nyújtottak.
Az idei első számunkban publikáló szerzőinknek köszönjük a kéziratokat, felhívjuk egyben leendő szerzőink figyelmét, hogy az ArchívNet idei számaiba továbbra is várjuk a huszadik századi forrásokat ismertető írásokat gazdaság-, intézmény-, hely-, politika- és társadalomtörténeti témákban.
Budapest, 2025. február 14.
Miklós Dániel
főszerkesztő