Megkezdi működését az első New York-i metró.Tovább
Hogyan zajlottak a létszámcsökkentések 1946-ban?
„A közhivatalok megtisztítása: hadművelete a demokráciának. Ezt a hadműveletet tervszerűen, fegyelmezetten és a győzelem teljes elhatározottságával kell végrehajtanunk. A feladat nehéz. Csak a legmegbízhatóbb, megközelíthetetlen, értelmes és erélyes elvtársak alkalmasak eredményes ellátására. Aki tehát tisztogató bizottságba szóló megbízást kap, tekintse megbecsülésnek és érezze át a milliós munkásság sok évtizedes mozgalmával szemben a teljes felelősséget.”
Magyarázat az „UTASÍTÁS"-hoz
Körülbelül az alkalmazottak 30%-os létszámcsökkentése van előirányozva. Ezt a csökkentést hatóságonként és karonként (kezelési, segédhivatali, fogalmazási, stb.) külön-külön kell megállapítani. Tehát a listákat is így külön-külön kell elkészíteni. Az elkészítés sorrendje az, hogy először a III. lista, utána az I. lista készüljön el külön-külön megfontolással, míg a II. lista az I. és a III. listába nem sorozott alkalmazottak hiánytalan felsorolásából adódik.
III. Listához:
A III. listánál a 30% elérése feltétlenül szükséges (akár a 100%-ot is elérheti). Ezenfelül igen fontos a felsoroltak sorrendje, mivel a 30%-nál csekélyebb arányú csökkentés esetén a sorrend lesz az alapja az elbocsátási javaslatnak. Ha a III. listánál a 30%-ot netán nem lehetne elérni, úgy a fennmaradó %-ot elsősorban a teljes szolgálati idejük eléréséhez közel állókból egyenlő feltételek esetén a szociális körülmények mérlegelésével kell feltölteni. A III. listára minden karból fel kell venni az „UTASÍTÁS" ide vonatkozó pontjai alá esőket és a többi között - igazolási eredménye tekintet nélkül - pld. azokat is, akik a felszabadító hadsereg elöl hivatalukat odahagyva elmenekültek, vagy a felszabadítás után, amint lehetségessé vált, hivatali munkájukat nyomban meg nem kezdve az újjáépítést késleltették, továbbá azokat, akik a felszabadítás óta felróhatóan lényegesen kevesebb munkát végeztek, mint a fasiszta rendszer idejében, továbbá azokat, akik a felekkel, vagy munkatársaikkal való érintkezésben antiszociális magatartást tanúsítanak (rang- vagy osztálykülönbséget éreztető, méltóságos stb. címet használó, ezt követelő, vagy mást így szólító, stb.), továbbá azokat, akik szembehelyezkednek a munkásság törekvéseivel, a demokrácia törekvéseit helytelenítik, vagy nem támogatják (a hivatalvezető demokrácia ellenes ténykedése, vagy bármely más kifogásolható magatartása súlyosabb megítélés alá esik, mint pld. a segédtisztté), továbbá azokat akik az igazolási eljárás céljára terhelő adatokat tudva nem szolgáltattak, az igazolási, vagy fegyelmi eljárás során érdemtelennek kedveztek, hivatásukban demokrácia ellenes személyeket felkarolnak, vagy érdekükben közbenjárnak, akik jelen „B" lista alkalmából érdemtelen személyek meghagyása érdekében tevékenykednek, továbbá azokat, akik 1944. október 15-től a felszabadításig bármilyen jelentősebb új beosztást, vagy más előnyt (cím, kinevezést kaptak, illetőleg 1938. óta a felszabadításig nem rangsorszerűen előnyös kinevezéshez jutottak, továbbá azokat, akik a háború idején (1941-től) hivatalvezető, vagy politikai jelentőségű munkahely vezetői voltak, és e beosztásukat 1944. október 15.-e után is megtartották. - A hivatalfőnökök, vagy vezető állásban működő személyek a III. listára veendők, ha nem kifejezetten demokratikus szelleműek és erősen szociális érzésűek.
Az I. listához:
Bővítés: a szakmai munkaérték és rátermettség szempontjából kimagaslóak közül - részletes és meggyőző indoklással - a III. lista helyről az I. listára lehet venni (csak az I. listára, a II.-ra nem!) kivételesen azt, aki csekélyebb igazolási büntetést kapott, vagy a felszabadító seregek elől elmenekült ugyan, azonban hibáját, az újjáépítésben és a demokrácia kiépítésében nyilvános kiállással vállalt, kimagasló magatartással jóvátette, és a népi demokrácia érdekében kívánatos a meghagyása. Ez az eset csak kivételes lehet, és vezetőre nem alkalmazható. - Ezzel szemben az I. listára semmi esetre sem lehet felvenni azt, aki munkásellenes, vagy szakszervezet ellenes magatartást tanúsított, vagy jelen elbíráláskor nem tagja a szakszervezetnek, noha személyére nézve szakszervezetből kizáró ok nem forog fenn. (ilyenekért ugyanis nem száll síkra a szakszervezet - Az I. lista % aránya nincs megállapítva, azonban túlzott (pld. 25%-nál nagyobb) kiszélesítése jelentőségét kétségessé teszi.
A II. listához:
A II. listára a III. és I. listára nem került összes személyek veendők, itt külön irányelvek nem szükségesek, minthogy azok az I. és III. listánál mondottakból adódnak. (Igazolásnál büntetett, szolgálati helyéről elmenekült, vagy demokratikus szempontból kifogás alá eső személyt természetesen nem lehet a II. listára felvenni.)
Általában:
Valamennyi szakszervezeti csoport a saját hatóságának teljes létszámát tartozik fegyelembe venni (távollevők, betegek, áthelyezés, nyugdíjazás alatt állókat is, persze a körülményeket feltüntetve.)
Az I. II. III. listát minden karról (fogalmazási, műszaki, segédhivatali, bírói, számvevőségi, altiszti, stb.) külön el kell készíteni. Nincs tehát helye annak, hogy pld. 30%-nál magasabb számú altiszt elbocsátásával 30%-nál kevesebb fogalmazó elbocsátását javasolják.
Az I. II. és III. listának a következő adatokat kell tartalmaznia:
Feliratul: hatóság:........... kar: ............... a kar teljes létszáma
Tartalom: 1. sorszám, 2. név, 3. hivatali cím, 4. beosztás /vezető, előadó, stb.:/ 5. közszolgálatba lépés éve, 6. melyik szakszervezet tagja és belépés napja, 7. párttagság és belépés hónapja.
Ezek után következik a részletes indoklás a I. és III. listán szereplő minden személyről a tények és az esetről utaló tudomás szerzésének leírásával.
Az indoklásra igen nagy súlyt kell helyezni, azt tehát külön íven célszerű leírni.
A sorszámozásnál szigorúan ügyelni kell a III. listánál a súlyossági, az I. listánál az alkalmassági sorrendre, mert esetleg ezen múlik valakinek az eltávolítása. A sorrend kérdésében az irányadó tények súlyát ezek mérlegelésében a lelkiismeretes elmélyedés eredményét, egyenlő esetben a szociális szempontokat (család, rászorultság) kell érvényesíteni.
Valamennyi szakszervezeti csoport érezze át súlyos szakszervezeti kötelességét és a népi demokráciának tartozó felelősségét ebben a társadalomépítő munkában. Ennek a munkának az el nem végzése, az adott irányelveknek a meg nem tartása, a tények elhallgatása, vagy elfordítása a szakszervezetből való kizárást eredményezi, ezen felül szakszervezetünk az ilyen személyt központilag fogja a III. listára helyezni.
Kiemeljük, hogy abban az esetben is kötelező a legalább 30%-os III. lista elkészítése, ha ilyen arányú csökkentés várhatóan a hivatali munkavégzést hátráltatná: ha ugyanis a létszámapasztás miatt utóbb a munka visszaesése miatt netán létszámemelés elkerülhetetlenné válnék, erre az országos közalkalmazott-státusok munkaszükséglet szerint arányos megosztása során lehetőség fog nyílni.
Budapest, 1946. március hó 8.
Magyar Közalkalmazottak Országos
Szabad Szakszervezetének Vezetősége
I. Melléklet
Név: Szak:
A személyzeti osztály tölti ki:
Értékelési szám
Közigazgatási ágazat: Állás (alkalmazási minőség)
Szolgálati hely: fiz.oszt.......
Mióta áll közszolgálatban?
Mikor született?(év, hó, nap,)
ADATSZOLGÁLTATÓ LAP Büntetőjogi felelősségem tudatában jelentem az alábbiakat:
| Ha az igazolások során büntették, megállapította e kül-minősítő bizottság, hogy a demokratikus rend őszinte munkásának bizonyult? | |
Az igazolási eljárás milyen eredménnyel végződött? | Igazolt
|
|
1. Ha büntetésben részesült, mi a rövid indoklás? | feddés, súlyosabb büntetés |
|
2. A nyilas uralom alatt álló nyugat Magyarországra távozott e? (zárt kötelékben távozó katonák nem töltik ki) | igen - nem |
|
3. A német visszavonulás idején elhagyta-e az ország területét? Zárt katonai alakulatban? | igen - nem |
|
4. Milyen politikai párt tagja volt 1920-tól | igen - nem |
|
1944-decemberéig? Tisztséget viselt e? | igen - nem |
|
4/a. Tagja volt-e a Keleti Arcvonal B. E-nek, a Zsidókutató Intézetnek, az Ébredő Magyarok Egyesületének? |
|
|
4/b.Tagja volt-e a Volksbundnak, vagy más német katonai, vagy rendfenntartó alakulatnak? | igen - nem |
|
4/c Magyarosított nevének volt német hangzású nevére való visszaváltoztatást kért e? | igen - nem |
|
5. A közszolgálata: | 5 évnél kevesebb 30 évnél több |
|
6. Az 1946 évben betölti-e a hatvanadik életévét? | igen - nem |
|
7. Ha az állami V (székesfővárosi III.) vagy ennél magasabb fizetési osztályban van, jelenleg vezető állást tölt e be? | igen - nem |
|
8. Ha 30 évnél fiatalabb nő: szüleivel lakik e? Szüleinek van e jövedelme? | igen - nem |
|
9. Vele közös háztartásban élő férjének van-e jövedelme? | igen - nem |
|
10. A bejelentőnek vagy házastársának van-e földbirtoka? | ......hold |
|
11. Hány családtag után részesül családi pótlékban? | .......cstag |
|
12. A felszabadulás után szolgálati helyén nyomban jelentkezett e? | igen - nem |
|
|
| Az 1-12. adatok összege |
....................1946. április.......án
.......................................
az adatszolgáltató aláírása
A fenti adatok valódiságát igazolom:
..........................................................
A hivatalfőnök aláírása
I. A kartársi minősítés eredménye a II. melléklet szerint átszámítva: + -
II. A hivatalvezető minősítése:
III. A hivatalvezető minősítése:
Az I-III alatti minősítések összege:
Az I-III alatti minősítések középarányosa:
Megjegyzések: Pl. fogalmazási, adóhivatali, számvevőségi, községi jegyzői, stb. szak.
Pl. belügyminisztériumi, pénzügyi külső, bírói, rendőrségi, székesfővárosi közigazgatási stb.
A hivatalfőnök tölti ki.
A hivatalfőnök „igen" szót ír be, ha a ...../1946 M.E. sz. rendelet 6.§-a alapján alakult külön minősítő bizottság közlése szerint megállapítható, hogy az alkalmazott a demokratikus rend őszinte munkásának bizonyult, a felszabadulás óta.
A közigazgatás demokratikus felfrissítése végett a felszabadulás óta alkalmazott személyek nem töltik ki.
•II. melléklet a .............../1946. M. E. számú rendelethez.
Megjegyzés:
A jelen táblázatban feltüntetett értékelési számokat
a hivatalfőnök vezeti rá az adatszolgáltató lapra.
Értékelési számok az adatszolgáltató lap 1-11 rovathoz:
1. feddés: -5 súlyosabb büntetés -10
2. ha nyugat Magyarországra távozott: -10
3. ha Németországba távozott: -15
ha mint katona távozott zárt alakulatban: 10
4. ha MÉP párttag volt 5
más szélsőjobboldali párt tagja volt: -15
ha valamelyik fasiszta párt tagja volt: -15
ha tisztséget is viselt, még :-3
ha 4/a-alatti egyesület tagja volt: -10
ha 4/b- alatti tag volt: -25
ha 4/c ha nevét visszanémetesítette: 25
5. Ha a közszolgálata 5 évnél kevesebb, vagy 35 évnél több, vagy -5
6. 60. életévét betöltötte: -5
7. Ha 30 évnél fiatalabb nő jövedelemmel bíró szüleinél lakik, vagy: 5
8. Ha a nő férjének jövedelme van: 5
9. Ha az ingatlan 2-5 hold: -3
Ha az ingatlan 5-10 hold: -5
Ha az ingatlan 10 holdnál nagyobb: -10
Ha az ingatlan 30 holdnál nagyobb: -15
10. Ha vezetői állásban vezető helyett nem tölt be: -8
11. Minden családi pótlék /egyenkint/: +1
a 3 és ezen felüli családi pótlék után ezen felül egyenkint további: +1
12. Ha a felszabadulás után nyomban jelentkezett: +2
Megjegyzés:
Ha az igazolás során a 2-4 pont alatti körülmények miatt kapott büntetést csak a kedvezőtlenebb értékelést kell feltüntetni. /Pl. ha az igazolás során azért feddték meg, mert szélsőjobboldali párttag volt, ez utóbbi értékelése /-10/ kell csak feltüntetni, ha pedig azért kapott feddésnél súlyosabb büntetést, mert MÉP tag volt, az igazolási értékelést kell feltüntetni (-109)
A közigazgatás demokratikus felfrissítésére alkalmazott személyekre nem vonatkozik!
De ha az igazolások során vezetői állásra alkalmatlannak minősítették nem ezt, hanem csak az igazolási értékelési számot kell feltüntetni.
A Kartársi minősítési értékelési számai:
A minősítő kartársak által az alkalmazott neve mellé írt számokat (1-10) össze kell adni és a minősítők számával el kell osztani. (pl. 20 minősítő által adott számok összege: 112, akkor 112: 20=5.6)
Az így nyert összeg a minősítési szám.
Ha a minősítési szám 1,0 - 1,5 az értékelési szám: -10
Ha a minősítési szám 1,6 - 2,0 az értékelési szám: -8
Ha a minősítési szám 2.1 - 2.5 az értékelési szám: -6
Ha a minősítési szám 2.6 - 3,0 az értékelési szám: -4
Ha a minősítési szám 3.1 - 3,5 az értékelési szám: -2
Ha a minősítési szám 3.6 - 4,0 az értékelési szám: -
Ha a minősítési szám 4.1 - 4.5 az értékelési szám: +2
Ha a minősítési szám 4.6 - 5 az értékelési szám: +4
Ha a minősítési szám 5.1 - 5,5 az értékelési szám: +6
Ha a minősítési szám 5.6 - 6,0 az értékelési szám: +8
Ha a minősítési szám 6.1 - 6,5 az értékelési szám: +10
Ha a minősítési szám 6.6 - 7,0 az értékelési szám: +12
Ha a minősítési szám 7.1 - 7,5 az értékelési szám: +14
Ha a minősítési szám 7.6 - 8,0 az értékelési szám: +16
Ha a minősítési szám 8.1 - 8,5 az értékelési szám: +18
Ha a minősítési szám 8.6 - 9,0 az értékelési szám: +20
Ha a minősítési szám 9.1 - 9,5 az értékelési szám: +22
Ha a minősítési szám 9.6 - 10 az értékelési szám: +24
Jelzet: PIL XII/1/6. 213. ő. e. - Politikatörténeti és Szakszervezeti Levéltár, Szakszervezetek Központi Levéltára. Szakszervezeti Tanács (SZT), SZT apparátus. Az igazoló bizottságok és B-lista bizottságok szakszervezeti tagjai számára készült feljegyzések, útmutatók.
Tartalomjegyzék
Ezen a napon történt október 27.
Megalakult a Debreceni Izraelita Ifjak Dalköre. Elnöke dr. Bruner Lajos.Tovább
Magunkról
A Magyar Országos Levéltár 2001-ben alapította – a levéltáros szakmában annak idején teljesen újszerű kezdeményezésként – a 20. század történelmével foglalkozó elektronikus forrásközlő folyóiratát, az ArchívNetet. Az évente hat alkalommal megjelenő lap egyre növekvő olvasólétszámmal rendelkezik, és nemcsak a szakemberek, hanem a történelem iránt érdeklődők széles táborának tudásvágyát is igyekszik kielégíteni.
Az ArchívNet 2016-ban tartalmilag és formailag is megújult. A politika-, diplomácia-, művelődés- és hadtörténet mellett az eddigieknél is erőteljesebben vannak jelen a gazdaság- és társadalomtörténeti témák, nagyobb hangsúlyt kapnak a napjainkban egyre népszerűbbé váló személyes dokumentumok (naplók, memoárok, levelezések). Tematikus számok jelennek meg, az új felület pedig korszerűbb, átláthatóbb, rendezettebb a korábbinál.
Akárcsak az elmúlt két évtizedben, az ArchívNet a jövőben is publikálási lehetőséget kíván nyújtani az 1867 utáni korszakkal foglalkozó magyar és külföldi levéltárosok, történészek, pedagógusok, diákok, doktoranduszok számára. Írásaikat a szerkesztőség címére várjuk!
A Szerkesztőség
Szerzőink figyelmébe ajánljuk jelzetelési és hivatkozási útmutatónkat, amely megegyezik a Levéltári Közleményekével.
Beköszöntő
Tisztelt Olvasók!
Megjelent online forrásközlő folyóiratunk idei negyedik száma. Friss lapszámunkban négy egymástól témájukban eltérő forrásismertetést tárunk Önök elé szerzőink tollából. A publikációk ugyanakkor abban megegyeznek, hogy fordulópontokhoz köthetők: legyen szó személyes sorsfordítókról vagy nagyobb huszadik századi eseményekről.
Az időrendet követve kívánkozik előre Kovács Péter (levéltáros, Magyar Nemzeti Levéltár Komárom-Esztergom Vármegyei Levéltára) publikációja. A szerző elsősorban a helytörténet számára mutat be új forrásokat a komáromi városháza építésre vonatkozóan. A beruházás szükségessége azonban kötődik egy fordulóponthoz, mivel a trianoni békeszerződés értelmében Komárom városa kettészakadt: a történelmi központ a városházával Csehszlovákiához került, így a Duna jobb partján, Magyarországon maradt településen szükség volt egy új hivatali épület felhúzására.
Egy konkrét személyes fordulópontot mutat be forrásismertetésében lapunk korábbi főszerkesztője, L. Balogh Béni (tudományos munkatárs, Eötvös Loránd Tudományegyetem Társadalomtudományi Kutatóközpont, Kisebbségkutató Intézet). A forrásszöveg egy 1929-ben Déván rendezett spiritiszta szeánsz jegyzőkönyve, amely nagy hatással volt Petru Grozára, Románia későbbi miniszterelnökére. A politikus kommunista fordulata ugyanis éppen ezekben az években zajlott, a „Kun Béla szellemével” való társalgás pedig mély benyomást tett rá, egyben kihatott Groza jövőbeli gondolkodására.
Bacsa Máté (doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem) a második világháború utáni kényszermigrációs időszak egyik, sokak életvitelében fordulópontot jelentő, kiemelt eseménysorára, a magyar-csehszlovák lakosságcserére vonatkozó dokumentumokat mutat be két részes forrásismertetésének első részében. A publikáció elsősorban az 1945 és 1950 között létező Nógrád-Hont vármegyében működő magyar összekötők működését mutatja be források segítségével.
Szintén két részes forrásismertetéssel jelentkezik Horváth Jákob (doktorandusz, Eötvös Loránd Tudományegyetem), amelynek első részében egy olyan esetet mutat be, amely konspirációs teóriaként igen nagy népszerűségnek örvendett a közelmúltban – egyben pedig egy „elmaradt fordulópontként” is lehet rá tekinteni. A Mikroelektronikai Vállalatot 1982-ben a magyar állam azzal a céllal hozta létre, hogy tartani tudja a lépést a hidegháború utolsó évtizedében egyre inkább felgyorsuló tudományos-technikai forradalomban. A MEV telepén 1986 tavaszán történt pusztító tűzeset azonban meghiúsította ezt az tervet. A forrásismertetésből az is kiderül, hogy a tűzeset kapcsán nem érdemes konteóról beszélni, azonban biztosítási csalásról már annál inkább.
Negyedik számunk szerzőinek köszönjük a kéziratokat, szerkesztőségünk pedig továbbra is várja következő lapszámaiba a 20. századi forrásokat ismertető írásokat gazdaság-, intézmény-, hely-, politika- és társadalomtörténeti témákban.
Budapest, 2025. szeptember 30.
Miklós Dániel
főszerkesztő
